© 2019 STICHTING KLINKEND ERFGOED NEDERLAND   •   RSIN nr. SKEN: 856299972   •   KvK nr. 65877969

  • Facebook Social Icon

Winnaars bekend van ‘s-werelds grootste ideeënwedstrijd voor carillons 

‚Äč

De Europese première van Hack the Bells, ‘s-werelds grootste ideeënwedstrijd voor carillons, is gewonnen door de Belgische inzenders Els Lefevre en Guillaume Auvray. Plaatsvervangend Gouverneur Ger Koopmans maakte dit vrijdag bekend, bij de start van het festival Klinkend Erfgoed dat van 31 augustus tot en met 5 september in Maastricht wordt gehouden. Na eerdere edities in San Francisco en de Universiteit van Michigan is de editie Maastricht 2018 de eerste in Europa. De dertien inzendingen kwamen uit Polen, USA, Ierland, België en Nederland. 

 

Els Lefevre ontving de prijs van 4.000 euro voor haar idee voor een Carillon Cryptex. Een cryptex, ook wel Escape Game genoemd, is een actuele trend waarbij waarbij mensen middels een spannend spel samen in een stad op zoek gaan naar aanwijzingen die uiteindelijk tot de ontknoping van een mysterie of opdracht leiden. Cryptex-tochten zijn op dit moment razend populair in steden in heel Europa. Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft een Escape Game waarbij mensen tijdens het spelen van het spel juist de minder zichtbare werken van het museum ontdekken. Door het bouwen van een Escape Game rond het carillon kan op dezelfde manier een geheel nieuwe doelgroep worden aangeboord: toeristen, studenten en bewoners van een stad, die kennismaken met het carillon, onderwijl lerend over het gebruik en de geschiedenis door de eeuwen heen.

 

Guillaume Auvray kreeg de Singing Bronze Foundation prijs van 1.500 euro voor zijn voorstel Interactive Carillon. Via een door hem te ontwikkelen app op de telefoon kan het publiek zelf, op interactieve wijze, een carillon tot klinken brengen. Groepen van vier tot twaalf personen kunnen elk via hun eigen smartphone één klok van het carillon bedienen en zo samen het carillon bespelen. Dit kan door hen die muzieknoten kunnen lezen en samen een muziekstuk via hun telefoon spelen. Zij die geen muziek kunnen lezen hoeven maar een led-signaal te volgen op de app. Samen met anderen, bekend of onbekend, kunnen ze zo letterlijk en figuurlijk harmonie met elkaar bereiken. De app zal worden aangekocht door Museum Klok en Peel, en te zijner tijd ook daar in première gaan.  
 

Hack the Bells

Beiaardtorens zijn iconische en geliefde herkenningspunten die al honderden jaren in onze steden spelen. Veel mensen waarderen hen diep en denken er regelmatig aan. Toch wordt het soms als een 'ouderwets' deel van onze cultuur beschouwd. Misschien omdat de kunstenaars die beiaard spelen, ervoor componeren en het instrument beheren, over het algemeen vergelijkbare opleidingen, achtergronden en banen hebben en dus met vergelijkbare ideeën komen. Vandaar dat in 2014, in de Universiteit van Berkeley, San Francisco, een wedstrijd werd uitgeschreven waarbij aan een zo breed mogelijk publiek de vraag werd voorgelegd: wat zou jij doen met een carillon? 
 

De internationale jury bestond dit jaar uit Prof. Tiffany Ng . assistant professor aan de Universiteit van Michigan (USA), drs. Nicolette Gast , kunsthistorica, dr. Luc Rombouts, campanoloog, stadsbeiaardier van Leuven en Tienen, prof. dr. ing. Jeu Schouten, voormalig hoogleraar aan de TU Eindhoven, honorary director International Design Institute in Zhejiang (China) en Frank Steijns, componist, stadsbeiaardier Maastricht, Heerlen Weert.

 

Klinkend Erfgoed

Het Festival Klinkend Erfgoed in Maastricht is een initiatief van de Stichting Klinkend Erfgoed Nederland. De stichting zet zich voor behoud en ontsluiting van klinkend erfgoed. Luidklokken, carillons, torenuurwerken en orgels zijn een gemeenschappelijk bezit en niet meer weg te denken bij het ervaren van onze omgeving. Ze geven een beleving die onze voorouders ook moet hebben gehad. Het verleden klinkt letterlijk dóór, en is nog steeds hoorbaar. Er is weinig ander erfgoed dat een vergelijkbaar authentieke indruk op ons kan maken. Klinkend erfgoed is de audio-component van ons verleden.